Deel 3 Wel of niet met de zaak in de cloud?

Keuze van provider

Deel 1 en 2 gaan over Wat is de cloud en Wat zijn de voor- en nadelen van werken in de cloud . Als je hiervan op de hoogte bent, volgt de eerstvolgende slimme stap. Dat is het zoeken naar een betrouwbare provider. Super belangrijk daarbij zijn de algemene en betalingsvoorwaarden die de provider van jouw keuze hanteert. Daaruit kun je al opmaken hoe betrouwbaar die is. Dropbox bijvoorbeeld eigent zich toe om iets te mogen doen met jouw documenten. Ga je met Dropbox in zee, dan neem je dat dus bewust voor lief. Wil je dat Dropbox niet met jouw documenten aan de haal gaat, zoek dan naar een andere provider. Iedere aanbieder heeft zo zijn eigen voorwaarden en welke zijn dan voor jou het beste?

Betrouwbare IT-partner
In die zoektocht kun je natuurlijk heel veel tijd steken. Tijd die je niet in je core business kunt steken. Effectiever is het om een betrouwbare IT-partner te zoeken die kennis van zaken heeft en de juiste begeleiding kan bieden. In Nederland zijn er tal van bedrijven die alles van de cloud afweten. Al vanaf 2003 ben ik geïnteresseerd in de cloud en volg ik alle ontwikkelingen op IT-gebied op de voet. Ik vind het een leuke uitdaging ondernemers te begeleiden bij de stap naar de cloud. Mijn uitgangspunt is altijd de vraag hoe je als ondernemer de diverse systemen hanteert. Op basis daarvan adviseer en stuur ik naar een oplossing. Geen ondernemer is en werkt hetzelfde. Daarom is maatwerk altijd van toepassing.

Overstap naar de cloud
Het overstappen naar de cloud kan ook in stappen gedaan worden. Het is maar net waar je je als ondernemer prettig bij voelt.
Een eerste stap kan bijvoorbeeld zijn dat je je eigen database behoud maar wel de e-mail via de cloud laat verlopen.
Een volgende stap is het gebruikmaken van een boekhoudpakket, waarbij de aanbieder van het pakket verantwoordelijk is voor jouw data. Met jouw inloggegevens kun je op elke computer en overal inloggen om de financiële administratie bij te werken.
Wil je bestanden delen met concullega’s of samenwerkingspartners, dan kun je kiezen om bijvoorbeeld in Office 365 te gaan werken: OneDrive offline documenten, e-mail mbv. exchange en sharepoint om je documentstructuur op te bouwen.
Zo ontdek je stapje voor stapje de voordelen van het werken in de cloud.

Of je er dan al bent? Ik denk het niet. Je moet namelijk steeds naar een bepaalde website om van daaruit in de cloud te kunnen werken. De kans is heel groot dat je voor iedere inlog een andere code hebt. Dat werkt niet praktisch en kan zeker efficiënter. Hoe? Daar lees je meer over in mijn volgende blog: Deel 4 Het vereenvoudigen van werkprocessen .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *