Deel 4 Wel of niet met de zaak in de cloud?

Het vereenvoudigen van werkprocessen

Stel je maakt gebruik van het nieuwe Office 365 online. Je werkt dan aan documenten die in OneDrive staan. Het biedt je ook de mogelijkheid om offline in je documenten te werken. Daarnaast kun je via Sharepoint eenvoudig samenwerken met anderen. Je kunt ze autoriseren voor het werken in jouw bestanden. En dan alleen voor dat bestand dat van toepassing is.
Wil jij een factuur opmaken, of jouw administratie bijwerken, dan moet je naar een nieuwe applicatie. Jouw boekhoudgegevens staan immers op een andere plek in de cloud. De plek die de leverancier van jouw boekhoudpakket heeft uitgekozen om zijn data op te slaan.
Werk je met nog meer applicaties in de cloud, dan moet je steeds op zoek op jouw computer waar die applicaties staan. Dat is zonde van jouw kostbare tijd.

Interface
Je kunt dit zoeken vereenvoudigen door een interface aan te maken. Dit is een soort portal waar alle icoontjes staan die voor jouw werkprocessen van belang zijn. Nu hoef je alleen maar naar die portal te gaan, klikt op het gewenste icoon en je kunt aan de slag. Waar de data aan de achterkant naartoe gaat, is voor jou niet van belang. Dat is de verantwoordelijkheid van de leverancier van die dienst, een betrouwbare leverancier met goede leveringsvoorwaarden. Goed nadenken over hoe je jouw werkprocessen wilt inrichten en wat je daarbij nodig hebt, is dus uitermate belangrijk.

Specialist in de cloud
Het is een uitkomst als je iemand achter de hand hebt die beschikt over de specialistische kennis om zo’n portal voor jou in te richten. Iemand die vanuit zijn expertise jou adviseert hoe je je werkprocessen het best kunt inrichten. Iemand ook die weet hoe het werkt achter de icoontjes. Uiteraard kun je daarvoor ook bij mij terecht. Al vanaf 1998 ben ik geïnteresseerd in de cloud en volledig op de hoogte van alle ins en out met betrekking tot het werken in de “cloud”.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *