Deel 1 Wel of niet met de zaak in de cloud?

Wat is de cloud

Werken in de cloud biedt veel voordelen, voor zowel het mkb als grote organisaties. Maar hoe is dat voor een eenpitter en de starter? Blijkbaar lopen deze doelgroepen minder warm om in de cloud te werken. Interessant is te weten waar de aarzeling vandaan komt. Is dat onkunde over de cloud? Weten ze de weg niet hoe dat te realiseren? Zijn het de ‘spookverhalen’ die rondzingen? Vragen ze zich af of het slim is om met de zaak naar de cloud te gaan? In een serie van vier blogs neem ik je mee in de wereld van de cloud. Zodat je weet waar je voor kiest als je met jouw zaak wel of niet naar de cloud gaat.

Waarom werken in de cloud?

Als eenpitter of als de starter werk je heel vaak al met alle beschikbare communicatiemiddelen zoals een desktop, tablet, mobiele telefoon en een laptop. Gelukkig hoor en zie ik steeds meer eenpitters en starters die overwegen om in de cloud te gaan werken. Als ik vraag naar hun motivatie dan krijg ik uiteenlopende antwoorden, zoals:

  • “Het is voor mij heel interessant altijd en overal 24/7 bij mijn werkbestanden te kunnen.”
  • “De back-up is goed geregeld.”
  • “Ik wil meegaan met de tijd en als ik nu niet de stap maak, loop ik straks ver achter. Dat is bedrijfsmatig niet goed.”
  • “Zo kan ik eenvoudiger samenwerken met andere freelancers of eenpitters. Ik hoef nu geen bestanden over en weer te mailen. Ik zet ze op een centrale plaats en er kan door iedereen, zelfs op hetzelfde tijdstip aan een document gewerkt worden.”

Wat is de cloud?

Voordat je de stap maakt is het belangrijk te weten wat de cloud is. Je kunt het het beste beschouwen als een hulpmiddel om jouw onderneming te ondersteunen. De kracht van de cloud is dat je overal en vanaf elke plek bij jouw werkbestanden kunt. De cloud is gigantisch groot en biedt interessante mogelijkheden om op een efficiënte manier gebruik te maken van internet. Een cloudserver is een server die aan het internet hangt, waarop je als internetter op afstand inlogt. Een herkenbaar voorbeeld is Dropbox. Met jouw inloggegevens kun je vanaf elke computer, mobiel en tablet inloggen en kom je bij jouw (gedeelde) bestanden. Waar die dan staan in de cloud, dat weet alleen de provider.

Thema’s volgende blogs

Deel 2 van mijn blogserie over de cloud heeft als thema: ‘De voor- en nadelen van de cloud’.

In deel 3, ‘De keuze van een provider’ licht ik toe waarom de keuze voor een betrouwbare provider zo belangrijk is.

Deel 4 gaat over het vereenvoudigen van werkprocessen als je in de cloud werkt. Hoe kun je de stap naar de cloud realiseren zodat het voor jezelf overzichtelijk en behapbaar wordt. En natuurlijk wie je het beste kunt inschakelen om vol vertrouwen de cloud in te gaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *