Deel 2 Wel of niet met de zaak in de cloud

De voor- en nadelen van de cloud

Bij iedere keuze die je als ondernemer maakt, wik je de voor- en nadelen tegen elkaar af. Dus geldt dus ook bij het maken van de stap naar de cloud. In deel 1 van deze serie heb ik uitgelegd wat de cloud precies is.

Wat zijn de voordelen?

  • Je hebt geen harde schijven en server meer nodig. Een internetverbinding is voldoende.
  • Overal, altijd, 24/7 per dag kun je bij jouw bedrijfsgegevens.
  • Opslagcapaciteit speelt geen rol.
  • Aparte back-up is niet meer nodig.
  • Geen verlies van data bij een computercrash.

Wat zijn de nadelen?

  • Geen internetverbinding betekent dat je niet bij jouw gegevens kunt.
  • Zorgen over de veiligheid.
  • Er kunnen juridische belemmeringen zijn, bijvoorbeeld bankgegevens.
  • Je hebt niet direct invloed als er iets mis gaat in de servers.

Als je dan hebt gewikt en gewogen, dan kan het zijn dat jij de nadelen te zwaarwegend vindt om de stap naar de cloud te wagen. Merendeels zal de weegschaal doorslaan naar de voordelen van het werken in de cloud. Je bespaart immers behoorlijk op kosten van licenties en ondersteunend IT-personeel, omdat je geen harde schijven en servers meer nodig hebt. Hoe ideaal wil je het hebben: al je gegevens zijn altijd en overal bereikbaar en er kan nooit iets verloren kan gaan. Stel dat je als eenpitter groeit, dan is niets zo flexibel als werken in de cloud. Je hoeft niet te investeren in aanschaf van extra hardware of server. Het online werken kun je per nieuwe medewerker inrichten. Deze krijgt daardoor overal gemakkelijk toegang tot programma’s en data waarmee hij werkt.

Inrichten van werkprocessen
Je hebt waarschijnlijk nog een kleine hobbel te nemen: er is namelijk wel specialistische kennis nodig om de werkprocessen goed in te richten. Lees in blog 4 meer over het inrichten van werkprocessen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *